søndag 23. desember 2007

Tradisjonen tro..

.. og nye tradisjoner.

I dag er det lillejulaften. Jeg er hos mine kommende svigerforeldre, og det er her jeg skal feire julen i år. Gleder meg masse til det, men det følger jo også endringer i tradisjoner. Det er kjemperart på mange måter, fordi nå befinner jeg meg i et slags grenseland mellom det å velge ut tradisjoner jeg selv ønsker å beholde, andres tradisjoner som jeg nå må forholde meg til, og tanken på det at i fremtiden, så er det en blanding av disse tradisjonene, som blir det jeg og samboeren kommer til å forholde oss til.

I år blir det en sammensmeltning av alle tradisjonene. For meg er lillejulaften den dagen man pynter til jul, men hos svigers er det allerede pyntet. Jeg er vant med biffmiddag etter all pynting, men her er det julegrøt og gløgg på tapeten. I morgen blir det statskirke, og heldigvis ikke frikirka jeg er vant til på julaften, og det blir oksesteik istedet for svinesteik og ribbe. Og det blir julegrøt hjemme, fordi vår tradisjon er julegrøt på formiddagen på julaften. Annerledes, men ser for meg en fantastisk, men noe annerledes jul :)

Hvis jeg skal forestille meg hvordan min og min kjære kommer til å sammensmelte hverandres tradisjoner, så tenker jeg: Jeg kommer nok til å åynte til jul 1.des, men vente med juletreet til lillejulaften. Det blir nok biff på lillejulaften, grøt på formiddagen neste dag, men oksesteik (min kjære liker ikke svin) OG ribbe som julemiddag. Det blir statskirke, og ikke frikirke.

Nå sitter jeg i stua til svigers, og det er rødt så langt øyet kan se. Rolig og avslappende atmosfære. Åååå. Deilig med juleferie!

Ingen kommentarer: